kasza2go.pl

Kasza2go.pl – zdrowie, dieta lifestyle, moda

Kasza jaglana
Dieta

Kasza jaglana – jej właściwości i wykorzystanie

Kasza jaglana jest uznawana za królową wśród kasz. Głównym tego powodem jest jej dobroczynny wpływ na nasz organizm. Jest pozyskiwana z prosa i jest bogaty źródłem białka, miedzi, żelaza, krzemu, lecytyny oraz witamin grupy B i E.

Kasza jaglana – jak jest wytwarzana?

Kasza jaglana, znana również jako jagły czy krupy, jest wytwarzana z prosa. Zboże to było przez wieki uprawiane w regionach afrykańskich oraz azjatyckich. Obecnie największa ilość plonów pochodzi z Chin. W Polsce proso jest jednak rzadko uprawiane.

Jagły powstają w procesie usuwania twardej łuski z ziaren prosa i następnym oczyszczeniu ich. Tak przygotowane krupy, można oczywiście wciąż przetwarzać. Kiedy zostają rozgniecione, to powstają płatki jaglane. Po zmieleniu otrzymujemy mąkę jaglaną.

Jakie są właściwości kaszy jaglanej?

Krupy są często określane mianem bomby odżywczo-witaminowej. Zawierają bogatą ilość błonnika, białka oraz witamin z grupy B, fosforu i manganu. Są korzystne dla osób, które cierpią na artretyzm czy stany zapalne.

Kasza jaglana w diecie najmłodszych

Ze względu na to, że proso jest bogate w składniki odżywcze, warto rozważyć użycie go w diecie naszego niemowlaka. Do 6 miesiąca życia maluch karmiony jest mlekiem matki. Kiedy nie mamy takiej możliwości niemowlę powinno dostawać mleko modyfikowane dopasowane do wieku.

Po 6 miesiącu młodzi rodzice powinni się zdecydować na rozszerzenie diety swojej pociechy. Jest to konieczne ze względu na rosnące zapotrzebowanie dziecka na substancje odżywcze. Proso jest bogate w żelazo, co czyni go świetnym kandydatem na pierwsze posiłki dziecka. Z uwagi na swój neutralny smak oraz łatwość przygotowania, kasza jaglana jest często wybierana, jako pierwszy posiłek w rozszerzonym menu dziecka. 

Wykorzystanie krupów w kuchni

Wybierz kaszę, z którą będziesz pracował. Najlepiej taką z wyselekcjonowanego i w pełni naturalnego, ekologicznie uprawianego zboża. Na https://organic24.pl/category/zdrowa-zywnosc-kasza-jaglana znajdziesz produkt idelany do wykorzystania w twojej kuchni.

Ekologiczną kaszę możesz wykorzystać, podczas przygotowywania śniadania, które jednocześnie będzie smaczną alternatywą dla standardowej owsianki. Jest również świetnym dodatkiem do zup oraz dań głównych (np.: zamiast ziemniaków). Ponadto jest podstawą kuchni wegańskiej i wegetariańskiej. Możemy ją wykorzystać do warzywnych kotlecików, sałatek lub zapiekanek.

Przygotowanie kaszy

Na ugotowanie kaszy jaglanej są dwa sposoby. Według pierwszej, krupy moczymy w zimnej wodzie przez godzinę, a następnie płuczemy pod bieżącą wodą. Kolejnym krokiem jest wrzucenie jej do gotującej się wody w proporcjach 2:1 (2 szklanki wody na 1 kaszy). Po 15 minutach gotowania pod przykryciem, zdejmujemy ją z ognia i zostawimy na 10 minut (dalej pod przykryciem), aby doszła. W drugim sposobie zamiast moczenia, prażymy suchą kaszę na patelni przez około minutę (w trakcie tego intensywnie mieszamy ją drewnianą łyżką). Po tym zabiegu, przepłukujemy wrzątkiem. Dalej postępujemy bez zmian.

Dla kogo najlepsza jest kasza jaglana?

Z racji tego, że jest lekkostrawna, jest szczególnie polecana w żywieniu dziecka. Jagły nie zawierają glutenu, co pozwala na stosowanie ich w jadłospisach alergików. Ma też właściwości antywirusowe i zmniejsza stan zapalny błon śluzowych co sprawia, że jest świetnym domowym sposobem na katar.

Krzem znajdujący się w kaszy jaglanej zapewnia też zdrowy wygląd włosów czy paznokci. Zapobiega także odkładaniu się cholesterolu, utrzymując naczynia krwionośne w dobrym stanie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.